07 February 2012

Pasukan Malaysia Siap Berlatih di Negeri Gajah Putih


Foto : Militer Malaysia (armyrecognition)

KUALA LUMPUR - Sebanyak 79 pasukan Malaysia akan berpartisipasi dalam latihan militer Cobra Gold 12 di Thailand. Latihan militer itu akan digelar selama 12 hari di, guna memperkuat kerja sama multinasional.

Latihan militer Cobra Gold merupakan latihan militer gabungan yang digagas oleh Thailand dan Amerika Serikat (AS) pada 1981 silam. Meski demikian, belakangan ini, banyak negara yang ikut serta dalam latihan militer tersebut.

Cobra Gold 12 ditujukan untuk meningkatkan kerja sama militer dan interaksi antara negara yang berpartisipasi. Latihan itu juga bertujuan untuk membentuk pasukan multinasional yang akan diterjunkan dalam operasi kemanusiaan di wilayah Asia Pasifik.

Menurut kabar, latihan itu melibatkan tujuh ribu personil militer AS dan 3.400 militer Thailand, Korea Selatan (Korsel), Jepang, Singapura, dan juga Indonesia.

"Pasukan Malaysia akan menggunakan kesempatan ini untuk belajar bersama pasukan dari negara lain dan bertukar pandangan dengan mereka," ujar pejabat militer Malaysia Laksamana Datuk Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin, seperti dikutip Bernama, Selasa (7/2/2012).

Latihan militer tersebut akan digelar di Kamp Suranaree di Korat, Thailand. Duta Besar Malaysia untuk Thailand serta beberapa perwakilan dari militer Malaysia akan hadir dalam upacara pembukaan latihan militer itu.(AUL)

Source : okezone.com

0 comments:

Post a Comment