24 February 2012

Malaysia Bangun Lima Lokasi Baru untuk Pangkalan Kekuatan Udaranya



INTELIJEN.co.id - Muncul sebagai kekuatan ultra-modern, Angkatan Udara Malaysia, Royal Malaysia Air Force (RMAF) akan merelokasi dan memperluas pangkalannya di lima lokasi.

Relokasi, termasuk untuk pangkalan Resimen Artileri (31 RAD) dan Kepolisian Udara (Royal Malaysia Police Air Wing), merupakan kompensasi dari pengembangan pangkalan lama, Sungai Besi Airport land, menjadi situs Bandar Malaysia yang bertujuan mempromosikan kota metropolitan Kuala Lumpur.

Perusahaan pengembang yang menangani pembangunan, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), akan memberikan delapan lokasi baru untuk instalasi militer dan polisi tersebut.

Dalam pernyataan persnya, Jum'at, 17 Februari 2012, seperti dilapokan Bernama, 1MDB menyampaikan ada lima lokasi untuk relokasi operasi-operasi RMAF pada pangkalan Kuala Lumpur di Subang, Kuantan, Sendayan, Butterworth dan Kedak Falun, kemudian dua lokasi, untuk Royal Malaysia Police di Subang dan Ipoh, dan satu lokasi lagi untuk Resimen Artileri 31 RAD di Kajang.

Perjanjian untuk pengembangan di Butterworth dan Kedak Falun untuk RMAF telah ditandatangani pada Desember tahun lalu, sedangkan perjanjian untuk lokasi Ipoh yang akan menjadi pangkalan Royal Malaysia Police ditandatangani bulan lalu.

Sisanya telah ditandatangani hari ini oleh Sekretaris Jenderal Kementerian Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Dr Ahmad Ismail, Wakil Sekretaris Jenderal Kementerian Dalam Negeri, Datuk Mohd Wahab Yasin, dan CEO perusahaan pengembang (1MDB), Shahrol Halmi.

Proses relokasi dan pembangunan pangkalan baru, akan dilakukan secara bertahap setelah pembangunan Bandar Malaysia selesei, dalam lima tahun ke depan.

Bandar Malaysia adalah tempat bersejarah bagi kelahiran Angkatan Udara Malaysia, RMAF, yang sekarang telah tumbuh menjadi sebuah kekuatan udara ultra-modern

Source : Intelijen

1 comments:

The 7Bloggers said...

Wah nih templatesnya mirip dengan situsseo ya.........? Hehehe Visit back gan..? :D

Post a Comment